Sporttilainaamo

Lehdistötiedotteet // Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 27.3.2018

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 27.3.2018

27.3.2018 klo 15:17

Sporttilainaamo avaa ovensa Kuopiossa. Bellanrannassa toimiva kaikille maksuton urheiluvälineiden lainaamo on remontoitu loppuvuoden 2017 aikana. Avajaisia vietetään tiistaina 4.4.2018, jolloin tavoitteena on saada ihmiset liikkeelle hyvän asian puolesta.

Urheilu- ja vapaa-aikaan liittyvien välineiden lainaamiseen keskittyvä Sporttilainaamo satsaa harrastuksen aloittamiseen ja yleensäkin liikkumiseen liittyvien esteiden poistamiseen. ”Meistä jokaisella tulee olla urheilun ja liikkumisen mahdollisuus. Sporttilainaamon ansiosta liikunnan ilo ja riemu on kaikkien ulottuvilla ja kierrättämisen avulla säästetään myös ympäristöä”,  kertoo Sporttilainaamo idean takana oleva Krista Kinnunen.

Kinnunen sai idean Sporttilainaamoon Ruotsista, missä tämän tyyppinen toiminta on levinnyt laajasti ympäri maata. Siellä toimintaa tukemassa ovat vahvasti myös kunnat ja valtio. Ideasta inspiroituneena Kinnunen kävi puhumassa asiasta Kuopiolaisille yrittäjille ja lopulta toiminta käynnistyi yhteistyössä Bella-Veneiden toimitusjohtaja Raimo Sonnisen ja Kuopion Kaupungin Unto Juutisen kanssa.

Toimintaa varten remontoidut tilat ovat Raimo Sonnisen lahjoitus Sporttilainaamolle. ”Bellanrannassa oli Sporttilainaamon kaltaiselle toiminnalle juuri sopiva tila tyhjillään. Olen tyytyväinen, että pystyin kantamaan oman korteni kekoon tämän hyvän asian puolesta,” Sonninen iloitsee.

Sporttilainaamo on täysin uudenlainen konsepti missä paitsi lanseerataan uusi palvelumalli myös kokeillaan uudenlaista mahdollisuutta työllistyä. Unto Juutisen vinkkaaman Kuopion työllisyyspalvelun kautta löytyi Työterapinen yhdistys ry, jonka kautta Sporttilainaamo saa tekijänsä. ”Työterapinen yhdistys ry osallistuu toiminnan käynnistämiseen yhden päivän viikoittaisella työpanoksella, mikä organisoidaan osana Pajalan toimintaa. Tulevaisuudessa Kuopion Työllisyyspalvelun puolelta on saatavilla Pajalaan toiminnallisen kartoitusjakson sekä työelämäkokeilun henkilöitä, jotka osallistuvat tämän kautta Sporttilainaamon toimintaan”, kertoo Henna Haatainen Työterapiselta yhdistykseltä.

Sporttilainaamo tarjoaa kaikille kuopiolaisille mahdollisuuden lainata urheiluvälineitä ilmaiseksi. ”Meillä ei ole lainausmaksuja eikä viivästysmaksuja. Emme kerää myöskään sakkomaksuja vaan luotamme siihen, että ihmiset tuovat lainaamansa tuotteet takaisin ajallaan”, toteaa Niko Rossi Sporttilainaamosta. Rossin työkaveri Matti Kuronen puolestaan kertoo, että urheiluvälineitä kerätään jatkuvasti lisää lahjoituksina yksityisiltä henkilöiltä, urheiluseuroilta ja muilta yhteistyökumppaneilta. ”Välineet voivat olla suksia, sauvoja, luistimia, tennismailoja, sulkapallomailoja, polkupyöriä, jääkiekkosuojia, mailoja – mitä tahansa käyttökelpoisia välineitä, joista voi olla vielä iloa jollekin. Tavaroita käytetään uudelleen ja uudelleen, kunnes ne tulevat tiensä päähän, Kuronen jatkaa.  Toiminnassa olevat urheiluvälineet huolletaan Pajalassa.

Sporttilainaamon avajaisia vietetään tiistaina 4.4.2018, jolloin tavoitteena on saada ihmiset liikkeelle hyvän asian puolesta. Haastamme kaikki lahjoittamaan tarpeettomat urheilu- ja vapaa-ajan varusteet Sporttilainaamoon ja antamaan sitä kautta jollekin toiselle mahdollisuuden harrastaa!

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Bellanrannan Kehittämisyhdistys ry